Senchaholic



Matcha Midori

Min första erfarenhet med matcha var inte så rolig och jag blev faktiskt riktigt besviken. Vilket nog berodde på att jag var så oerfaren. Matcha är ett enkelt men ändå komplicerat te, med till synes enkla redskap som kräver stor finess att hantera för att det ska bli riktigt bra.

pulver av Matcha Midori

Det matcha jag testar är Matcha Midori från House of Tea. Det är ett av deras billigaste matcha och lämpar sig enbart för usucha (tunnt te) och matlagning enligt dem.

Matcha Midori - innan vispning

När jag doftar på teet direkt från påsen så känner jag en ganska stark doft av choklad blandat med ett uns av hav. Efter ihällning av vatten och vispning av teet så doftar jag igen och känner en len nötig doft.

Matcha Midori - efter vispning

Jag tar en klunk och känner till en början en välbekant söt och aning nötig smak, med ett svagt bittert avslut. Jag tar en till klunk och ser till att teet sprider sig i hela munnen och täcker hela tungan. Samma nötiga smak blir starkare, men spritter även till ibland och blir sötare. Efteråt så känner jag mig lätt sträv i munnen, men blandat med en uppfriskande känsla och en eftersmak av mandel.
Jag ser fram emot att testa en ny matcha, och framförallt en lite finare som jag kan göra koicha (tjockt te) med.


Trackbacks & Pingbacks

  1. Sockerkaka med matcha « Senchaholic's Blog pingbacked på 6 years, 7 months ago
  2. Okumidori matcha från Ki-Ki « Senchaholic's Blog pingbacked på 6 years, 5 months ago
  3. Matchalatte « Senchaholic's Blog pingbacked på 6 years, 4 months ago

Kommentarer

  1. * Tekoppen says:

    Usucha är inte så illa, men ett tips – står det att det kan användas till matlagning så brukar det inte vara så bra ens till usucha. Det är åtminstone min uppfattning. Med matcha är det dumt att vara snål. Snygg chawan, förresten!

    | Svara Publicerat 6 years, 7 months ago
  2. * senchaholic says:

    Ja, men överlag så var det ett trevligt te, och det är faktiskt andra gången jag köper det. Men det var främst för att jag tänkte göra en kaka, som inte blev så lyckat ska nämnas.

    Jag har varit lite avvaktande med att inhandla ny matcha. Vet inte varför, men det kanske är för att det verkar vara ett ytterst känsligt te.

    Tack för komplimangen om skålen! Jag köpte den faktiskt på Sunai och vill minnas att den kostade någon hundring. Jag drömmer dock om flera skålar hos Artistic Nippon. Många underbara skålar där!

    | Svara Publicerat 6 years, 7 months ago


Kommentera

