Senchaholic



Sockerkaka med matcha

Testade att göra en kaka smaksatt med matcha nyligen, men det blev inte så lyckat. Jag använde Matcha Midori som jag recenserade tidigare, men märker att teet förändrar karaktär när jag använder det som ingrediens i en kaka. Kakan får en tunn smak av spenat, vilket inte var riktigt vad jag förväntade mig, framförallt inte om jag tänker på hur teet smakar när jag dricker det. Fel typ av matcha kanske?

Sockerkaka med matcha


Trackbacks & Pingbacks

  1. Matchalatte « Senchaholic's Blog pingbacked på 6 years, 4 months ago

Kommentarer

  1. * Xenonin says:

    Vad coolt! Jag antar att ingredienser ändrar sig i smak när man blandar ihop dem med en massa annat. Ägg och smör avger ju en egen smak. Kanske en idé till gamla överblivna teer? Fast då måste man ju mala ner det till den här pulvriserade formen först…

    | Svara Publicerat 6 years, 6 months ago
  2. * senchaholic says:

    Finns nog ganska mycket man kan göra med överblivet te. Bl.a så kan du ju fixa ditt eget hojicha genom att rosta gammal sencha i en stekpanna. Ännu något som jag dock inte testat.

    Angående te i matlagning så har jag sett recept där man bryggt sencha och sedan använt det bryggda teet i en kaka. Inte så vanligt med den typen av recept däremot. Vanligaste ingrediensen är matcha.

    | Svara Publicerat 6 years, 6 months ago


Kommentera

