Senchaholic



Mitt första gyokuro

Teet jag testar är ett gyokuro kallat Gyokuro Fuuki hos House of Tea.

Det är första gången jag öppnar påsen, och jag känner en ganska intensiv oljig, nötig och söt doft.

Gyokuro Fuuki

Jag börjar med att värma upp kanna, yuzamashi och kopp. För över vatten från kärl till kärl för att sänka temperaturen och jag nöjer mig vid 52 grader. Gyokuro ska ha mer te per vattenmängd och dra längre än sencha, så jag har i ungefär en matsked gyokuro, häller på vattnet och låter dra i 2 min. Från kannan så känner jag en intensivt söt, frisk och skogsaktig doft och jag njuter av den intensiva gröna färgen på bladen som börjar veckla ut sig.

Första bryggningen

Resultatet blir en grön bryggd men med en inte så angenäm smak, då den har alldeles för mycket bitterhet i sig, men blandat med mycket sötma.

En fin grön färg

I min andra bryggning så använder jag 60-gradigt vatten och häller upp i kopp omedelbart. Nu var det lite mer angenämare, men fortfarande inte riktigt där ännu.

Efter bryggning

I min tredje bryggning så försöker jag med 62-gradigt vatten, låter det dra i några sekunder och upplever en mer söt och syrlig, oljig, skogs och grönsaksaktig smak, som känns mycket mer tilltalande. I min fjärde bryggning så använder jag samma temperatur som i den tredje, på ett ungefär, och häller upp omedelbart. Det är mycket trevligare smak på teet nu! Doften som blir kvar i koppen av detta te är söt pepparkaka(!).

Efter några bryggningar

Gyokuroblad ska vara tillräckligt söta för att äta sägs det, och självklart så måste jag ju bara testa! Jag blir mycket förvånad över hur gott det är att äta bladen. Smaken är ganska söt och har en blandning av spenat, haricot verts och ärtor. Till tebladen dricker jag så klart en kopp gyokuro, och jag befinner mig just nu i ett grönt rus där jag sitter och fnissar för mig själv. Det var en stark smakchock för smaklökarna, men det var ett spännande och trevligt te. Mitt första gyokuro och det har gjort mig nyfiken på mer! Framförallt så ser jag fram emot att få testa fler varianter från fler odlare, men framförallt ett färskt gyokuro, då detta var från sommaren 2009. Det vore ju definitivt intressant att få testa Fuuki från i år i syfte att jämföra.

Mycket gott!

Nästa gång så ska jag nog använda en något kortare bryggtid (1 min 30 sek) alternativt lägre temperatur (40 grader), för att se om min första bryggning kan göras bättre. Jag måste också jobba vidare på att lära mig sänka vattnets temperatur utan hjälp av termometer, men det kräver finkänslighet som jag ännu inte besitter.

Hur länge jag kan hålla mig innan jag testar igen? Ungefär en minut efter att jag publicerat detta!

Uppdatering: 1 min 30 var ganska lagom med 50 graders vatten, och de följande gångerna så häller jag med vatten hetare än 60 grader (är inte så noga) och häller omedelbart. Det sista är oerhört viktigt med detta te! Om du ska hälla i te i flera koppar, så bör du nog hälla upp teet i en uppvärmd yuzamashi, och därefter distribuera teet till flera koppar, för att förhindra att teet fortsätter bryggas. För lång bryggtid påvkerkar även smaken på bladen efteråt som, även om de har samma söta smak, har en besk inslagning.


Trackbacks & Pingbacks

  1. Gyokuro som exklusivt pålägg? « Senchaholic's Blog pingbacked på 6 years, 6 months ago

Kommentarer

  1. * Tekoppen says:

    När jag brygger gyokuro tar jag en 1-dl-kanna och brygger i först 30 s, sedan direkt, efter ett tag kanske 10 s. Du kan ju alltid testa🙂

    | Svara Publicerat 6 years, 7 months ago
  2. * senchaholic says:

    Ska testas!

    | Svara Publicerat 6 years, 6 months ago
  3. * sparris says:

    Har precis själv testat att äta teblad och kommer definitivt göra om det-väldigt gott! Hade du soja på också?

    Och mitt första egenköpta gyokuro är på väg-det känns lite nervöst😀

    | Svara Publicerat 5 years, 5 months ago


Kommentera

