Senchaholic



Sursöt havregrynsgröt

På House of Tea så hittade jag för ett tag sedan något som kallas för gojibär som verkade spännande. Så när jag såg en påse från Risenta i min lokala konsumbutik så kände jag att jag bara måste testa. De kan ätas som de är eller bryggas te på, ser ut som röda russin, och har en söt doft av spannmål när de är torkade.

Torkade gojibär

Det torkade bäret är en aning sött blandat med en större del beska, och jag roas av förpackningen där tillverkaren skrivit ”Gott som snacks”, vilket jag inte stämmer in i.

Bryggning med gojibär

Jag testar första att brygga i fem minuter, efter rådet på HoT, med förvärmd gaiwan i 85 grader (vad min vattenkokare klarar av att prestera). Bryggden får förvånansvärt nog en grönaktig ton, med en svag doft av havregrynsgröt. Smaken är inte långt ifrån och är alltså…som söt havregrynsgröt utan mjölk. Den har inte samma beska som jag fann hos de torra bären och jag noterar också att beskan är borta när jag äter de förvällda bären. Jag gör även en andra bryggning på tre minuter och känner nu lite mer syrlighet.

Gojibärste

Det står mycket skrivet om hur nyttiga de här bären är, men de får vara hur nyttiga som helst, för det är nog något av det tråkigaste jag druckit på länge. Jag tror faktiskt att jag slänger påsen!


Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer

  1. * Tekoppen says:

    Själv föredrar jag gojibär i gröt eller müsli ^^ Synd att slänga, de brukar kosta en del!

    | Svara Publicerat 6 years, 7 months ago
  2. * Xenonin says:

    Hehe, jag fick några gojibär av en kollega häromveckan. Jag hade massa roobios som jag avskyr och hon hade massa torkad frukt som hon avskyr. Jag hade aldrig provat gojibär tidigare. De står i min bokhylla på jobbet som backup-mat när jag blir alltför hungrig på eftermiddagarna. Men det vore synd att påstå att de är goda! Rätt intetsägande skulle jag påstå. Så som bukfylla fyller de sin funktion. Jag har lite svårt att tänka mig att de skulle avge någon smak även om man häller på varmt vatten.

    Kul med någon annan som är lite skeptisk till dessa superbär!

    Tekoppen, till gröten kanske är bättre! Då blir de ju förvällda! Felet jag gör är att äta dem torra. Då smakar de mest som sträiga-pappriga-russin utan socker.

    | Svara Publicerat 6 years, 6 months ago
  3. * senchaholic says:

    Jag har ju dock inte ifrågasatt nyttan med bären Xenonin. De är säkert nyttiga, men speciellt goda är de inte.

    I müsli så kan de säkert fungera och ge ett litet syrligt inslag, eller om inte lite tuggmotstånd.

    Efter att jag bryggt te på dem så är de mycket riktigt inte lika syrliga längre. Du får testa Xenonin och rapportera🙂

    | Svara Publicerat 6 years, 6 months ago
  4. * Xenonin says:

    Hmm my bad. Med ”skeptisk” menade jag inte till nyttan, men till smaken. Jag är rätt övertygad om att de är nyttiga. Jag tror faktiskt att det är sådana bär (eller någon kusin till dessa) som kineser använder till en speciell sorts soppa som man främst kokar för att den är nyttig. Den innehåller alla möjliga örter som smakar mer eller mindre bra (bl. a torkad longan synd på en god frukt) och man kokar allt med något köttben.

    | Svara Publicerat 6 years, 6 months ago
    • * senchaholic says:

      Aha, då förstår jag. Jo, det är säkert som du skriver. Jag läste på så mycket jag kunde om bären och det låter onekligen som att de är väldigt populära i Kina. Det fungerar säkert jättebra att kombinera dem med kött eller liknande. Det är väl samma sak som med vin och tranbär till kött kanske?

      | Svara Publicerat 6 years, 6 months ago


Kommentera

