Senchaholic



Grace Tea House

Drack te på Grace Tea House för första gången och det var en intressant upplevelse på flera sätt. Som vanligt så var det folktomt, som när på en kund som väntade på att personalen skulle plocka fram en beställning åt henne. I bakgrunden så moppade någon golvet i brist på andra arbetsuppgifter, vilket var förståeligt om än konstigt, eftersom det här var runt klockan 17:30 och det kanske inte är så inbjudande med storstädning i lokalen när nya kunder är på väg in.

Till deras förskräckelse stod nu en ny kund och väntade, vilket verkade orsaka stor uppståndelse.🙂 Jag berättade att jag skulle vilja ha te och satte mig inne i en solig hörna vid fönstret.

Just det te jag valde är ett grönt som kallas Long Jing, och jag valde den lite dyrare varianten som Grace Tea House hade listat som ”exclusive”. En kvinna i personalen kokade vatten och bar fram gaiwan och te. Hon förvärmer min gaiwan åt mig, lägger i blad, häller på vatten och ber mig vänta 2 min. Jag blir genast väldigt förvånad över tiden och funderar över om det inte kommer bli lite för bitigt, vilket bekräftas efter att jag testat fösa undan bladen med locket till gaiwanen och tar en första klunk. Det har då dragit lite mer än en och en halv minut och jag ber om att få en kopp att hälla över teet i.

Något för stora kärl

Andra bryggningen så låter jag det dra 1 min för att sedan hälla direkt över till min kopp. Teet har en mycket fruktig smak av aprikos med citrustoner med ett torrt avslut som sprider sig i munnen. Följande bryggningar gör jag på följande sätt;

  • Nr 3: 1 min 30 sek
  • Nr 4: 1 min 45 sek
  • Nr 5: 2 min
  • Nr 6: 2 min 30 sek

Tankar efter bryggningen

Några tankar dök upp efteråt och jag tycker att kopp och gaiwan är för stora t.ex. Jag drog det här teet sex gånger, vilket gjorde att jag fick i mig ca 7 dl te(!). Jag hade gärna sett att båda kärlen var mindre, och fått mindre te (till ett lägre pris så klart). Man skulle definitivt kunna vara två om en bryggning egentligen.

Jag tänker att jag borde lytt min magkänsla och struntat i hennes råd lite tidigare, så hade jag nog dragit den andra bryggningen i kanske 30 sek istället för 1 min, men nu var teet redan så ”öppnat”.


Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer

  1. * Tekoppen says:

    Jag måste säga att 7,5 dl låter som en lagom generös portion. Meningen är ju att man ska kunna sitta i flera timmar. Men så dricker jag te på ett ganska glupande sätt också.

    | Svara Publicerat 6 years, 6 months ago
    • * senchaholic says:

      Jag drog i mig teet ganska snabbt och blev ganska ”mätt” efteråt🙂

      | Svara Publicerat 6 years, 6 months ago


Kommentera

