Senchaholic



Okumidori matcha från Ki-Ki

Var för ett tag sedan på ett besök till designbutiken Ki-Ki och fick möjlighet att köpa matcha billigt. Det hade egentligen gått ut i januari detta år, men jag fick möjligheten att köpa det ändå från de charmiga ägarna av butiken. Annars så är detta det billigaste matcha Ki-Ki har, även om det är dyrare än det jag testade nyligen från House of Tea. Tyvärr så kan jag inte komma ihåg priset på detta matcha av ”låg kvalite”.

Teet kommer mycket bättre förpackat än det tidigare jag testade, lufttät påse i en liten plåtburk burk med tättslutande lock i gummi under det yttre locket. Doften vid öppningen av påsen är en ljuvlig söt doft av choklad, men även en liten antydan till sjögräs och citrus. Smaken är rund och söt, med tydliga citrustoner och svagt torrt avslut. Ju mer jag dricker av teet, desto mer framträder en doft av godis i skålen. Jag får snabbt begär efter mer, och vispar till minst två skålar till. Det här var riktigt bra, och just denna gång lite extra prisvärt. Jag blir extra nyfiken på Ki-Kis dyrare matcha, och ser så klart även fram emot shincha-matcha!

Nedan följer några bilder av hur jag bereder matcha. Jag blev så nöjd med bilderna att jag lade upp dem som klickbara (förutom burkbilden), med länk till bilden i dess originalstorlek.

Förra årets matcha

Lagom mycket matchapulver

För att undvika klumpbildning, så börjar jag med att hälla i lite kallt vatten.

Teet smetas ut tills det inte finns några klumpar.

Lagom mycket varmt vatten hälls i.

Efter ett frenetiskt vispande, klart!

 


Kommentera

