Senchaholic



Matchalatte

Testade på att göra en kall matchalatte. Mixade några iskuber, en matsked matcha midori från House of Tea och ca två matskedar socker.

Blev inte sådär jättebra. Smakar väldigt annorlunda mot när jag vispat matchan. (detta är en matcha av lägre kvalité dessutom, om nu det spelar in.) smaken påminner lite grann om sockerkakan med matcha som jag gjorde för ett tag sedan. Det här var bättre, men bara något, och inget jag kommer göra igen i första taget.


Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer

  1. * Xenonin says:

    Mixade du ihop matcha, is, vatten och socker med en vanlig elvisp?

    Kanske ska prova att göra som detta recept föreslår?

    http://www.matchasource.com/green-tea-latte-s/25.htm

    Från en okunnig: Hur stor är skillnaden på sencha-pulver och matcha-pulver när man använder det till matlagning? (Överväger att göra en sencha-latte😉 )

    | Svara Publicerat 6 years, 4 months ago
    • * senchaholic says:

      Nä, jag använde en mixer🙂 Hmm…jag kanske ska testa att ”smälta” matchan som det tipsas om i det översta receptet. Det kanske påverkar smaken på ett positivt sätt.

      Jag har inte använt sencha i matlagning än, men jag tror inte att det är någon större skillnad annat än att smaken är olika.

      | Svara Publicerat 6 years, 4 months ago


Kommentera

