Senchaholic



Iste i dess riktiga bemärkelse

Har nu testat att brygga med is, och resultatet blir riktigt bra. När jag håller kannan under näsan så känner jag en frisk, söt doft av vindruvor. Smakmässigt blir det ett sött och koncentrerat te som lämnar en lång eftersmak.

Detta är ett fukamushi sencha vilket kylan till trots resulterar i ett bitigt te med en bitter underton, men nästa gång ska jag testa med lite kabusecha eller, när jag väl införskaffat ett, gyokuro! Om jag ändå haft lite kvar av mitt gyokuro Fuuki!

Annars om jag ska göra det med sencha igen så blir det nog främst ett asamushi eller chumushi. Jag tror att fukamushi är lite för känsligt för att bryggas så här länge. Men missförstå mig rätt, för jag tycker att det är gott och kan tänka mig att göra det igen!


Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer

  1. * xenonin says:

    Har du bryggt teet på enbart iskuber? Hur lång tid tog det?

    | Svara Publicerat 6 years, 4 months ago
    • * senchaholic says:

      Ja, enbart iskuber. Det tog ganska lång tid, men jag tänkte inte på att ta tid. Jag får ta och göra det nästa gång. Men en timme tar det nog minst.

      Det blir ett väldigt koncentrerat te, eftersom det dragit så lång tid, men det blir inte för bittert p.g.a temperaturen.

      | Svara Publicerat 6 years, 4 months ago


Kommentera

