Senchaholic



Kallbryggning av Tie Guan Yin

Testade att kallbrygga det Tie Guan Yin jag köpt på In the Mood for Tea tidigare i våras, men det blev inte så lyckat. TGY är ganska strävt som det är, vilket i varm form är gott, men här upplevde jag att det togs ett steg längre och det blev inte så värst uppfriskande. Jag drack tyvärr inte upp det, men jag blev en erfarenhet rikare, för jag funderar om oolong överhuvudtaget lämpar sig att kallbryggas. Någon som säger emot?

Bladen vecklade inte ut sig ordentligt. Krävs nog mer hetta.


Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer

  1. * Sippa says:

    Jag har aldrig provat att göra iste av Oolong. Men kanske kunde man prova att tillbereda Oolongen på vanligt sätt, det vill säga med varmt vatten, och sen kyla ner det. Då utvecklas i alla fall smaken, men om det blir gott vet jag inte.

    För länge länge sen provade jag att göra eget iste med något hemskt svart te, lite citronsaft och kanske även socker. Gott blev det inte!

    På bilden där du har isbitar i din Kyusu, hur gjorde du då? Hade du te och isbitar i kannan och väntade?

    /Sippa

    | Svara Publicerat 6 years, 4 months ago
    • * senchaholic says:

      Det var en bra idé Sippa, ska tänka på det nästa gång!😀

      Ja, jag hade enbart isbitar i kannan och väntade. Det tog en timme ungefär, beror väl mycket på rumstemperaturen, och resulterar i ett väldigt koncentrerat te, p.g.a att det dragit så länge. Det blir dock inte allt för bittert p.g.a temperaturen.

      I just det här fallet så var det lagom för mig, men det beror ju mycket på smak. Det skiljer sig också från te till te. Som sagt så tror jag att du får ett annorlunda resultat med ett asamushi. Jag har redan testat med kabusecha, vilket jag tror att jag ska lägga upp snart.

      | Svara Publicerat 6 years, 4 months ago
  2. * Tekoppen says:

    Jag brukar göra iste av oolong med mycket vatten och låta stå ett dygn.

    | Svara Publicerat 6 years, 4 months ago
    • * senchaholic says:

      Vilka proportioner använder du då?

      | Svara Publicerat 6 years, 4 months ago


Kommentera

