Senchaholic



Nama Yutaka Midori Kagoshima Sencha

Det är dags för shincha, eller årets första te, och det första shincha jag har testat är Nama Yutaka Midori Kagoshima Sencha från Umami-Chaya.

(klickar bild)

Doften från påsen är söt, syrlig och blommig och teet är väldigt finfördelat, nästan i pulverform, vilket är typiskt för ett fukamushi, dvs ett te som ångats under extra lång tid. Det resulterar i ett te som blir intensivt grönt och grumligt vid bryggning, och när en kopp har fått stå ett tag så samlas det en del te i botten av koppen. Att det hamnar så mycket av dessa små tepartiklar i koppen beror till viss del på att jag använder mig av en kanna med ett keramiskt filter, sasame, till skillnad från ett metalfilter, obi-ame. Smaken är också typisk för ett fukamushi, med en stark ton av grönsaker blandat med en söt oljighet, men inte värst mycket umami, vilket får mig att tycka att det är lite platt.

Bryggning (klickbar bild)

Efter första bryggningen

I andra bryggningen så häller jag från vattenkokaren till en vattenkylare, yuzamashi, för strax över 70-gradigt vatten, vartefter jag häller upp omedelbart. Andra bryggningen liknar den första väldigt mycket sånär som på en svag behaglig bitterhet. (notera också på bilden hur andra koppen blir något mörkare och mer grumlig)

Efter andra bryggningen

I tredje bryggningen använder jag 75 gradigt vatten och häller än en gång upp omedelbart. Teet är lite svagt denna gång, men fortfarande njutbart.

Jag testar även att brygga det i strax över 60 grader, vilket resulterar i ett mildare och sötare men, i det här fallet också, ett tråkigare te. Andra bryggningen där jag häller i 60-gradigt vatten i kannan och häller upp direkt är lite trevligare, och teet blir en aning mer oljigt.

Ett medelmåttigt men ändå godkänt sencha med tanke på priset.


Kommentera

