Senchaholic



Kabusecha från Ki-Ki

Som godis inlindat i nyslaget hö

Vid öppnandet av påsen så känner jag en söt och gräsig doft av nyslaget hö, och en ton som inte går att beskriva annat än som ”godis”. Bladen är små och korta med små inslag av ljusgröna blad i ett hav av mörka. För att ett te som kabusecha ska komma till sin rätt, så måste det likt gyokuro bryggas vid en lägre temperatur på 40-50 grader. Jag väljer i första bryggningen att ta ned temperaturen till strax under 50 grader, och låter det dra i 2 min. Jag häller samtidigt upp vatten i min yuzamashi för att det ska kylas ned under tiden jag väntar på teet att bryggas.

Teet jag får i koppen har en klar ljusgrön färg, med en söt doft av apelsinsaft, medan smaken är intensivt söt, syrlig och oljig med en stark ton av sockerärtor, och lämnar kvar en sträv men frisk känsla i munnen som sitter kvar en lång stund efteråt.

I andra bryggningen så låter jag teet dra i strax över 50 grader och samma tid som förra bryggningen. Smaken och doften skiljer sig inte nämnvärt från första bryggningen.

Likt gyokuro så är bladen från kabusecha söta nog att äta som de är, och jag avslutar med just det, men ångrar mig att jag inte hade förberett någon dressing!

Isbryggning

Jag testar även att Isbrygga samma te, och fyller kannan med en tesked te och toppar med isbitar upp till kanten. Genast så känner jag en söt och frisk doft av kabusecha! Efter en halvtimme så har jag en liten kopp med ca 30 ml som är dubbelt så sött, oljigt och syrligt som det varmbryggda teet, där tonen mot grönsaker är starkare än det någonsin varit. Det är en helt annan upplevelse än den varmbryggda varianten, är mer komplex och ännu mer underbar.


Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer

  1. Ett te jag också gillade. Nu måste jag prova att kallbrygga det!!!

    | Svara Publicerat 5 years, 9 months ago
    • * senchaholic says:

      Jag har ännu inte testat att kallbrygga det i mer utspädd form än, bara i koncentrerat med is. Men jag blir påmind om att jag borde testa med min karaff med filtret.

      | Svara Publicerat 5 years, 9 months ago
      • Oki, ska tänka på det. Ser fram emot att höra vad du tycker om utspädda formen!

        Publicerat 5 years, 9 months ago
  2. * xenonin says:

    Det ser gott ut (fin bild)! Kanske inte riktigt är kallbryggningssäsong än😉.

    | Svara Publicerat 5 years, 9 months ago
    • * senchaholic says:

      Det här var ett inlägg från förra året, precis i början på hösten tror jag. Men jag tycker nog ändå att det går att kallbrygga iaf. Istället för ett glas vatten, varför inte ett glas kallbryggt grönt te?😉

      Bilden är tagen med min Iphone, och sedan manipulerade jag färgerna och fokuseringen lite.

      | Svara Publicerat 5 years, 9 months ago


Kommentera

