Senchaholic



Hong Tai Chang

Stall och grönsaker

Dricker ett puerh idag som jag köpt på In The Mood For Tea på Odenplan, Hong Tai Chang från 2000. (Tekoppen recenserade detta te redan för två år sedan, så titta gärna förbi henne för en annan synpunkt.)

Puerh kommer oftast, men inte alltid, i små väldigt komptakta kakor, och först efter en hel pill med en matkniv så har jag fått lite löst te i min gaiwan. Detta puerh är ett s.k shu, dvs lagrat och jäst.

Teet luktar stall och jord i dess torra form.

Börjar med att skölja teet och blir nu påmind om att jag borde skaffat en sil, eftersom det blir mycket småbitar som hamnar i teet. (till skillnad från japanskt grönt sencha, där jag gärna dricker upp teresterna, så är dessa inte lika roliga att få i munnen).

Smaken är jordig och ”matig” med en stark ton av rotfrukter, och smaken börjar trilla av först efter 10:e bryggningen på 3 min, men mycket smak sitter i även i de senare bryggningarna. Det är definitivt ett te jag kan tänka mig att dricka igen!

Dragningstiderna blev:
30 sek, 20, 30, 45, 60, 75, 90, 2 min, 2 min 30 sek, 3 min, 4,

Vattentemperatur: direkt från kokande.

Något som jag lagt märke till är att längre bryggningar i gaiwan inte är lämpliga, då den drar åt sig allt för mycket värme, vilket resulterar i att jag bränner fingrarna, så en kanna står definitivt på inköpslistan!

Teet får en allt intensivare färg ju längre det får dra, mörkbrunt på gränsen till svart kaffe.

Är det kaffe eller te?

Efter ca 15 bryggningar.

 

Det inte bara smakar och doftar jord, det ser ut som det också.


Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer

  1. Blev inte klok på vad du egentligen tyckte? Och helst vill jag inte bli kallad för hon/henne… fyi ^^

    | Svara Publicerat 5 years, 9 months ago
    • * senchaholic says:

      Hehe, jag var nog lite trött när jag skrev det där. Jag tyckte om det! (editerat)

      | Svara Publicerat 5 years, 9 months ago
  2. Wow, I am very excited to find your blog – as I love tea – haven’t drunk Puerh since a bunch of houseguests were on a ‘puerh diet’ (they claimed it aided digestion and weightloss) and we drank several cups a day. Maybe it’s time to try a little again?

    | Svara Publicerat 5 years, 8 months ago
    • * senchaholic says:

      Did you think it tasted good? Then of course you should try it again! Just be careful with where you get your tea. I’d stay away from teas which are sold for ”diet” purposes. I’m of the belief that tea should be drunk for enjoyment first🙂

      I haven’t known about your blog long enough to know where you live. Stockholm? In that case, I would really recommend that you go to the best tea store there is in Stockholm for chinese tea, which is In the Mood for Tea. It’s run by this wonderful adorable couple who are really helpful. Trust me, you can taste the difference between what you can get there and the crap you may buy at food stores, or even some tea and coffee chains. (Even the latter doesn’t seem to know how to take care of tea most of the times.) ITMFT will provide a web shop in the future, in case you don’t live in the vicinity. There may be other tea stores at the same high quality in other parts of Sweden, but I don’t know about that many.

      Some other bloggers are well versed where to find the rest of Sweden’s tea supply though. Short answer to your post. Thanks for stopping by! I’m glad you like what you saw here.🙂

      | Svara Publicerat 5 years, 8 months ago


Kommentera

