Senchaholic



Tokujyo Hitotoki

Öppnade idag en påse med ett sencha vid namn Tokujyo Hitotoki, som jag köpte från Yuko Ono förra året på Stockholm Green Festival.

I torr form så har det en stark söt doft av hö och lakrits, och vad jag kan se på bladens storlek och färg, så är det ett lättångat te, asamushi. Första bryggningen som görs i strax under 70 graders vatten i en minut är milt, gräsigt och friskt och färgen lätt gul. Det har även en lätt algighet som jag tycker om hos just sencha.

Andra bryggningen görs med några grader varmare vatten och drar 30 sekunder, är mer intensivt gult med en ton av grönt. Fortfarande mycket milt och runt, med den friska gräsiga smaken från den första bryggningen.

20110318-013801.jpg

Tredje bryggningen görs också i ännu några grader varmare vatten (strax under eller strax över 80?) och strax över 30 sekunder, med bibehållen fyllighet.

I fjärde bryggningen, i ungefär samma temperatur, så glömmer jag bort teet och det får stå i 1 min och 30 sek, och jag blir förvånad över hur mycket det här teet tål när det gäller bryggtid och temperatur, för det har fortfarande samma milda smak från förut, om än med en aningens mer beska, vilket i det här fallet mer blir som en extra krydda. Men femte bryggningen säger mig att jag ska stanna upp.

Mycket avkopplande och lagom te som jag gärna dricker igen!


Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer

  1. * xenonin says:

    Köpte du även den gröna påsen med Aoyagi?

    | Svara Publicerat 5 years, 8 months ago
    • * senchaholic says:

      Ja, det gjorde jag!🙂

      | Svara Publicerat 5 years, 8 months ago
  2. * xenonin says:

    Har du provat det? Vad tyckte du i sådana fall?

    | Svara Publicerat 5 years, 8 months ago
    • * senchaholic says:

      Nej, påsen ligger oöppnad i mitt teskåp. Har inte kommit till det än.

      | Svara Publicerat 5 years, 8 months ago


Kommentera

