Senchaholic



Gyokuro från Hoschino Seichaen

20110327-045024.jpgAvnjuter ett gyokuro och funderar över hur årets teskörd kommer att bli påverkad av vad som hänt i Japan de senaste veckorna. Hur kommer teskörden påverkas, och alla familjer som är beroende av produktionen av te i Japan?

20110327-045102.jpgDetta gyokuro är från Yuko Ono, tillverkat av Hoshino Seichaen, och Vid öppnandet av påsen så kommer en härligt bekant söt och oljig doft emot mig, som påminner om varför jag gillar skuggat te så mycket.

20110327-045136.jpgJag brygger det i 50 grader i en minut. Smaken är härligt syrlig och söt om vartannat, med en stark oljig konsistens som ger teet mycket fyllighet och fyller upp munnen, med en aning sträv känsla efteråt.

20110327-045142.jpgAndra bryggningen gör jag i strax över 50 grader, och häller omedelbart upp det, samma sak med den tredje.

20110327-045149.jpgFörsta bryggningen är tveklöst bäst, men de andra två blev en aningens bittra, vilket jag tror beror på den långsamma upphällningen. Även om jag hällde upp omedelbart, så tog det några sekunder för mycket att få ut allt, och den tiden måste också räknas in i bryggtiden. Delvis beror säkert mitt slarv på att jag samtidigt beundrade min nya shiboridashi, tillverkad av en tjeckisk keramikmakare, tillika tenörd, Petr Novák. (Se gärna hans blog: Pots and tea)

Teet är iaf underbart!

20110327-045156.jpg


Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer

  1. Snygg shiboridashi!!!

    | Svara Publicerat 5 years, 8 months ago
    • * senchaholic says:

      Ja, den är underbar. Jag gick igång på den direkt när jag såg den i Petrs utbud. Bilderna på hans verk är tegodsporr!😀 Och han är så härlig att ha och göra med!

      Shiboridashin har en otroligt rustik känsla, och är porös till ytan (men läcker inte). Den blir väldigt snabbt kall dessutom, vilket lämpar sig bra för att kyla ned vatten i. Jag skulle gärna vilja ha en yuzamashi som han skapat. Tyvärr så är hans lager tomt just nu, men han ska börja skapa nya saker nu i vår.

      | Svara Publicerat 5 years, 8 months ago


Kommentera

