Senchaholic



Kumamoto Yabe Sencha Shiraore

Från Yuuki-Cha

Detta te innehåller mycket stjälkbitar som blandats med blad och doften i torr form är intensivt gräsig. Så fort vatten träffar teet så kommer dock en bekant algaktig doft fram. Efter upphällning så förstår jag varför det är så bekant, det doftar ju matcha(!) Mycket förbryllande!

Bryggningen gör jag för övrigt på känn, dvs att jag häller upp hett vatten i en kopp, och väljer att hälla i vattnet i kannan när jag måste släppa greppet om koppen efter ett par sekunder. Då brukar det vara runt 70 grader.

Detta är ett chumushi, mediumångat, vilket direkt känns på smaken. Det känns verkligen som mitt emellan ett asamushi och fukamushi, vilket jag inte känt så tydligt hos något tidigare te. Det har en härlig mustig, grönsaksaktig matchasötma och det är ett riktigt trevligt och ovanligt komplicerat sencha för att enbart kosta $8. Det här skaffar jag gärna igen!


Kommentera

