Senchaholic



Zengshan Xiaozhong

Köpte nyligen ett Zengshan Xiaozhong på In the Mood For Tea. Detta te, liksom det lite mer välkända Lapsang Souchong, borde vara det självklara valet för dig som även gillar rökig whisky. Att en whiskytokig kollega som normalt sett inte dricker te, gärna dricker Lapsang säger en del. Doften brukar vara det första som övertygar, så även med detta te med en stark rökdoft, som efter att ha blivit utsatt för syre förändras till torrt trä och citrus.

20110614-085020.jpg

Smaken har en mycket tydlig rökton blandat med en smak jag har svårt att beskriva. Det sägs att smaken ska likna en frukt som kallas ”longan”, men då jag aldrig har smakat en sådan så blir min jämförelse tom. Jag märker en skillnad på detta och Lapsang Souchong som finns att köpa i andra mindre nogräknade kaffe och te-butiker, då detta te är fylligare, rundare och mildare. Detta är helt klart ett av mina favoritteer och ersättare för Lapsang Souchong! Underbart!

20110614-085028.jpg


Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer

  1. Vilken av graderna var det? De har tre om jag inte minns fel?

    | Svara Publicerat 5 years, 5 months ago


Kommentera

