Senchaholic



Ny tebricka

För mitt förra inlägg så var det första gången som jag använde min nya tebricka. Min gamla var tillverkad av bambu och de varningar jag har hört om bambu och Sveriges torra klimat verkar stämma, för jag har fått flera sprickor på ställen som gör att den läcker. Jag har länge velat ha en bricka i keramik eller metall, och som ett fan av den tjeckiska konstnären Petr Novák, så kändes det helt rätt med en bricka gjord av honom. Genom den tjeckiska teshoppen Darjeeling så kunde jag få tag på ett exemplar.

”This ”tea boat” is kind of Korean inspiration and I am glad that you like it. The glaze is feldspare only with white slip under it(coat of white clay)- on stoneware body. It should take nice patina by using it -you will see nice cracks colored by tea.” – Petr Novák

Rekommenderar även ett besök till Petrs blog, där han regelbundet visar upp sitt arbete.


Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer

  1. Underbar!!!

    | Svara Publicerat 5 years, 5 months ago
  2. * fredrikbusk says:

    Wow! /fredrikbusk (texteromte)

    | Svara Publicerat 5 years, 4 months ago


Kommentera

