Senchaholic


« Tepaus | Hem

Förvånad över bra sencha

Normalt så brukar jag bli mycket besviken när jag beställer grönt te på café. Det brukar vara av låg kvalité stoppat hårt i en teboll och nedsänkt i superhett vatten vilket resulterar i ett beskt te.

Döm om min förvåning när jag beställer japanskt sencha på Chic konditori vid Mariatorget, och jag får det i inte allt för hett vatten i en bodumkanna.

Löst sencha i bodumkanna

Första kannan blir bäst, eftersom jag häller upp den omedelbart (i stort sett, det tog 15-20 sek att gå till bordet). Den andra drar lite längre eftersom jag försöker ta en bild på kannan😉, men det är fortfarande ok.

Jag gissar på chumushi, mellanångat sencha, eftersom det har en frisk grönskaaktig smak, och en ljusgrön färg men inte den intensiva grönsakssmak som fukamushi, djupångat sencha, har.

Det mesta gröna teet du får på caféer håller inte denna kvalité och blir inte grönt efter bryggning, utan gult, då det är mer troligt att det i de fallen handlar om bancha, vilket har mycket mycket lägre kvalitet och är billigare.

svårt att ge den gröna färgen rättvisa i den dovt belysta lokalen

Ska tillägga att en kanna kostar 60 kr, men det var det värt.

Gröna terester i botten av glaset


Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer

  1. Låter i sanning ovanligt trevligt🙂

    | Svara Publicerat 3 years, 10 months ago
  2. * sparris says:

    Fick otroligt gott subtilt sencha på Svenskt Tenns tesalong, kan varmt rekommendera ett besök där. Goda och lite ovanliga tillbehör till teet också.🙂

    | Svara Publicerat 3 years, 10 months ago


Kommentera

